CHARVÁT Group s.r.o.
  • Úvod
  • Novinky
  • PODNIKÁNÍ VE STROJÍRENSTVÍ ZTRATILO SVŮJ TRŽNÍ OBSAH

PODNIKÁNÍ VE STROJÍRENSTVÍ ZTRATILO SVŮJ TRŽNÍ OBSAH

Dříve bylo obsahem (smyslem) podnikání intenzivní kontaktování zákazníků, shánění zakázek a jejich nárůstu přizpůsobování technologické a personální struktury. Jinými slovy nákup zařízení a nabírání zaměstnanců. Kdo byl lepší a levnější a byl schopen o tom zákazníka přesvědčit, bral zakázky horšímu.
 
V dnešní covidové a snad pocovidové době tomu tak již zdaleka není. Ve strojírenství má až na výjimky každá trochu etablovaná firma zakázek přespříliš.
 
Etablovaní výrobci jsou dnes více oslovováni zákazníky, než zákazníci výrobci. K řešení převisu zakázek potřebujete dvojí: stroje a personál. Stroje nakoupíte, ale zaměstnance neseženete. Natož si mezi zájemci o práci vybírat.
 
V ČEM JE TENTO STAV ŠKODLIVÝ?
Škodlivý je jednak v tom, že vede k růstu cen. Firmy, které mají hodně zakázek, přestávají dodávat zakázky s nižší marží. Zákazníci proto musí udělit tyto zakázky méně výkonným firmám, které ještě jistou volnou kapacitu mají, vyrábějí však dráž. Tím se ceny zbytečně zvyšují. Škodlivost tohoto stavu pak spočívá i v tom, že úspěšnější firmy nemají možnost růstu. A tak si tu uměle konzervujeme netržní prostředí.
 
Kde spočívá hlavní příčina tohoto stavu?
Hlavní příčina spočívá v podbízení se zahraničnímu kapitálu a v investičních pobídkách. Nejsem nijak radikálně proti zahraničním investicím. Skutečností však je, že zahraniční firmy odvádějí na dividendách 4x více než firmy s českým kapitálem. To není politika ani ideologie. To je skutečnost. A o tyto dividendy země chudne.
 
Další problém je v tom, že řada těchto zahraničních, montážně zaměřených firem, odčerpává pracovníky z pracovního trhu.
A to je ta druhá škodlivost. Protože úspěšné české firmy by mohly produkovat a exportovat více.
 
JAK SI VEDLA SKUPINA V 1. POLOLETÍ 2021
Přestoupíme-li z této obecné roviny konkrétně na naši skupinu – jaké můžeme učinit závěry?
 
Pozorný čtenář si může pro porovnání nalistovat stranu č. 4 a 5 z Magazínu 2/2021 z dubna 2021, kde jsou sumarizované výsledky za posledních 5 let.
 
1) Rok 2021 bude výrazně lepší než 3 roky předcházející. Pokud se nestane nic horšího než dosavadní průběh covid opatření, dosáhneme:
  • tržby 1,8 mld Kč, tj. nárůst 12,5% vůči průměru za poslední 3 roky
  • zisk 150 mio Kč, tj. nárůst 25% vůči průměru za poslední 3 roky
  • EBITDA 215-220 mio Kč, tj 22% vůči průměru za poslední 3 roky.
 
V tomto výhledu se držím při zemi. Druhé pololetí je vždy slabší než první (letní dovolené, slabý prosinec).
 
2) Je pozoruhodné, že změna podmínek v roce 2021 (zejména zvýšená poptávka) nemá vliv na výkonnost jednotlivých firem skupiny. Dobré se lepší, průměrné a horší zůstávají svým výkonem nízko.
 
3) V dalším růstu tržeb a zisku nás blokuje nedostatek zaměstnanců. Za zmínku stojí, že nezaměstnáváme agenturní zaměstnance. Klademe vysoký nárok na opakovanou stálou kvalitu produkce a ta se při častých obměnách zaměstnanců dá udržet velmi obtížně.
 
4) Bez další akvizice, která by nám umožnila získat výrobní a lidskou kapacitu, jsme téměř na hraně možností.
 
Výsledky firem ve skupině CHARVÁT v I. pololetí 2021
Článek převzat z firemního magazínu CHARVÁT®, který je převážně určen našim zaměstnancům, dodavatelům a zákazníkům.
Autor textu JUDr. Ing. Jiří Charvát

CHARVÁT Group s.r.o.
Zbraslavice 394
285 21 Zbraslavice

IČO: 27407667
DIČ: CZ 27407667

Telefon: +420 327 591 112
Mobil: +420 606 646 415
Fax: +420 327 591 429
E-mail: charvat@charvat-chs.cz

Mapa

Kontakty

CHARVÁT Group s.r.o.
Zbraslavice 394
285 21 Zbraslavice

Facebook